ICDP – International Child Development Programme (också kallat Vägledande samspel) är ett enkelt, samhällsorienterat program vars målsättning är att stödja och främja psykosocial omsorgskompetens hos personer som ansvarar för barns omsorg. Hos Tjust Behandlingsfamiljer utbildas all anställd personal i Vägledande samspel för att främja förmågan till att reflektera och samspela med barn utifrån barnets egna behov. Vägledande samspel kan också erbjudas till biologiska föräldrar.
De olika grundaffekterna
Varje termin hålls seminarium i Vägledande samspel för all anställd personal hos Tjust Behandlingsfamiljer. Seminarierna anordnas av anställda behandlingsfamiljer, samordnare samt psykologer som gått utbildning i Vägledande samspel. Den 23 april hölls en halvdags seminarium med fokus på grundaffekter.
En kort teoretisk bakgrund kring de olika grundaffekterna gavs, där affekternas betydelse för vår överlevnad framhölls. Genom grundaffekterna Glädje, Intresse, Rädsla, Ledsenhet, Ilska, Skam, Avsmak, Avsky och Förvåning förmedlar det lilla barnet sina behov för att genom vuxna tillfredsställa sina behov. Genom att bekräfta barnets positiva grundaffekter (glädje och intresse) hjälper vi barnet till en ökad förmåga och upplevelse till just dessa känslor liksom vi genom bekräftelse av de negativa grundaffekterna (rädsla, ledsenhet, ilska, skam, avsmak och avsky) hjälper barnet att minska den negativa upplevelsen. Den sista grundaffekten, förvåning, räknas i ett första skede varken som positiv eller negativ utan avgörs helt av vilken känsla som är efterkommande. Förvåning kan med andra ord vara både positiv och negativ.
Övningar och gruppdiskussioner
I arbetet under dagen arbetade de inbjudna med både sina egna känslor och affekter, och med upplevelsen av våra placerade barns affekter. I den inledande delen av dagen fick var och en välja en bild som de tyckte speglade känslan de kom till seminariet med. I mindre grupper fick de sedan presentera sin bild och känslan den stod för samtidigt som övriga deltagare i gruppen fick berätta vad de själva tolkar in för känsla i bilden.
Resterande tid av dagen ägnades åt att i smågrupper diskutera fritt kring grundaffekter med följande frågor att ta stöd ifrån:
- Vilken/vilka grundaffekter är dominanta hos ditt barn i vardagen?
- Hur uttrycker barnet känslan?
- Hur bemöter ni barnet i känslan?
- Vad kan känslan stå för/komma ifrån?
- Vad händer med dig när barnet visar känslan? Vad väcker den hos dig?
Genom arbetet under dagen ville vi förmedla att vi alla tolkar, upplever och känner olika trots att vi befinner oss i samma kontext, beroende på att känslorna utvecklas under olika förutsättningar. Vi ville genom gruppdiskussioner som kopplades till vår vardag tillsammans med barnen, hjälpas åt att lyfta blicken ovanför den praktiska vardagen till en förståelse för vad våra barns känslouttryck står för och var de kommer ifrån men också hur vi själva påverkas. Och viktigast av allt – hur vi bemöter, bekräftar och tonar in våra barns känslor spelar en avgörande roll för hur de i framtiden själva kan använda sina egna, och läsa av andras, känslouttryck.